Настава ликовне културе

      ПРОЈЕКАТ „НЕЗАБОРАВНО ПУТОВАЊЕ“

Свијет је књига, а они који не путују, читају само једну страницу. (Свети Августин, 354-430, рисмки философ и теолог)

  • “Незаборавно путовање”  је назив пројекта који представља иновативан вид рада у настави ликовне културе у шестим разредима.
  • Пројекат је 2009. године осмислила наставница ликовне културе Биљана Вукичевић, која ову идеју реализује у оквиру редовне наставе ликовне културе.
  • У пројекат су били укључени ученици шестих разреда из три бањалучке школе: “Бранко Радичевић., “Доситеј Обрадовић” и “Бранко Ћопић”, а пројекатом је до сада било обухваћено преко 2000 дјеце.
  • Циљ пројекта је да се настава ликовне културе учини занимљивијом и тако код дјеце још више развије креативност, имагинација и машта, те подигне општи ниво културе, развије критичко мишљење и самосталан истраживачки рад.
  • Замишљено путовање око свијета ученицима пружа могућност да на другачији начин савладају неке садржаје из других предмета  који су предвиђени наставним планом и програмом (историја, географија,вјеронаука, биологија, страни језици, српски језик,музичка култура,  математика, техничко образовање) и тако успостави корелација наставе ликовног са тим предмета.
  • Кроз теме и садржаје ученици развијају способдност истраживачког рада и учења.
  • Стечена знања ученици могу да примјене у разним областима и тако буду припремљени за цјеложивотно учење.
  • Пројекат се реализује само са ученицима шестих разреда, јер то омогућавају временски оквири (блок час).
  • У току једне године ученици на замишљеном путовању “посјете” више од десетак земаља и преко тридесетак градова.
  • На такав начин, упознају различите културе, народе, обичаје, религије, као и  значајне културне споменике неке земље градећи тако ставове према заштити културног блага и критичко мишљење према умјетничким дјелима.
  • Досадашњи једногодишњи тематски циклуси
  • 2009/10. – Са мирисима зачина
  • 2010/11. – Освајачки походи Александра Великог
  • 2011/12. – У потрази за плавим дијамантом
  • 2012/13. – Библијске стазе
  • 2013/14. – Путеви свиле и чаја
  • 2014/15. – Одисејева путовања
  • 2015/16. –  Свијет проткан златним нитима

У току једне школске године ученици су маштајући обишли све важне дестинације преко којих су се у древна времена превозили чај и свила, важни трговачки материјали, који су утицали на мијешање  разних култура на просторима Истока и Запада.

Слиједили су путеве Библије, Александра Великог,Одисеја,многих истраживача и морепловаца и исткали свој свијет маште златним нитима.

Нити које нас вежу

Понекад сањамо о  далеким предјелима, не знајући често како су они ту поред нас, проткани и везани свиленим нитима,  ушушкани у топлини и мирису јутарњег чаја.

“Ако човјек нема чај у себи није у могућности разумјети истину и љепоту јер чај је религија умјетности живота.” – народна јапанска изрека

У оквиру овогодишње теме одабране су дестинације на којима је пијење чаја постало култ, а производња и трговина скупоцјеним материјалима, дио њихове традиционалне културе:

Египат (Каиро, Луксор, Дахаб, Синај – Манастир св. Катарије, Роњење у Црвеном мору), Јордан (Акаба, Древни град Петра), Намибија (Сафари у Африци), Турска (Истамбул, Троја, Ефес, Памукале), Грчка (Митолошка бића, Одисејева путовања), Италија (Сицијлија – Палермо, Таормина, вулкан Етна, Карневал у Венецији, Јужна Италија – Алберобело, Мадера Саси), Русија (Санкт Петербург, Москва), Монголија (Освајања Џингис Кана), Кина (Забрањени град, Кинески зид, Кинеске рукотворине), Индија (Њу Делхи, Керала, Агра), Велика Британија (Лондон и посјета Британском музеју), Јужна Америка (Бразил, Чиле, Аргентина, Перу, Древне цивилизације Инка и Маја, Мексико), само су неке од овогодишњих дестинација и тема.

Активности

Ученици су се кроз теме упознавали са географским одредницама неке земље, историјом, културом и  умјетношћу, обичајима народа који живе на тим просторима. На сваком часу ученици су могли да виде малу изложбу сувенира са тих дестинација, кратак филм о тој земљи, приче и фотографије са дестинација које сам и сама посјетила. Имали су прилике да науче и по неколико ријечи језика народа, као и неки од аутентичних рецепата са тог подручја.

У току примјене овог пројекта дошло се до сазнања да доста ученика овакав вид учења доживљава као својеврстан истраживачки рад кроз који стичу потребна искуства за свакодневни живот.  Кроз неке теме, уз дјецу су били укључени и родитељи, други наставници, али и стручњаци из различитих  области, представници невладиних организација и локалне заједнице.Поред образовних циљева кроз активности  у пројекту  се акценат ставља и на важност васпитних циљева као на примјер:

  • Развијање осјећаја за простор, природу и околину
  • Однос према другим културама и различитим обичајима
  • Развијање толеранције
  • Подстицање истраживачког духа и мотивације за учење
  • Подизање вишег степена опште културе
  • Развијање колегијалности и осјећаја према дјеци са посебним потребама
  • Формирање властитих ставова
  • Развијање естетике, укуса и односа према лијепом
  • Развијање вриједности и значаја заштите према културним споменицима и свјетској баштине
  • Потицање властитих идеја и креативности

Часовима су присуствовали и гости из Русије, Италије, Кине, Холандије, Румуније, Грчке, Француске, Венецуеле, који су ученицима причали о својим државама и тако им приближили још више своју културу и народ,

На крају сваке теме организована је тематска изложба ученичких    радова и њхових презентација путовања. Оваквим посјетама часовима гости су омогућили дјеци да кроз разговор и дискусију, стекну слику о некој земљи.

Сарадња са институцијама и локалном заједницом

У току пет година рада на пројекту развила се одлична сарадња са неким институцијама, невладиним организацијама и људима из привредног сектора.

Један од таквих примјера је и донирана мултимедијална опрема и реновирана учионица ликовне културе коју је донирала италијанска организација Осерваторио Италиано (Osservatorioitaliano) и новинар Микеле Алтамура (Michele Altamura). Овом донацијом постигнут је велики помак у наставним садржајима и методама рада,  јер овакав вид наставе је немогуће изводити без употребе модерних технологија и мултимедије. Ученици су добили на покон лијепо уређен амбијент, врло потицајан за њихову креативност.

Други обликсарадње у оквиру овог пројекта је сарадња са Министарством саобраћаја и комуникација у Влади РС.

Из податка да око 80% дјеце заврши основну школу, а да никада није путовало возом, настала је идеја о сарадњи школе и  Министарства саобраћаја и комуникација. Сарадња је одмах прихваћена од стране министарства, и тако је организовано прво једнодневно путовање возом у априлу 2014. године.

У организацији тог путовања учествовали су и представници Жељезница РС, као и аутопревозници, који су ово путовање поклонили дјеци, а уједно и промовисали жељезнички и друмски саобраћај.

Позитивнне реакције дјеце, родитеља и запослених у школи говоре о до сада успјешно реализована два путовања (Јошавка, Омарска). Овај догађај би требао да постане вид традиционалне сарадње ОШ “Бранко Радичевић” и Министарства.